lørdag 5. november 2011

Rivingen av Bispelokket har startet

Over hundre tusen biler har passert her hver dag de siste årene. Nå skal Oslos største trafikkmaskin gi plass til et nytt trafikkmønster i Bjørvika.
Fredag ettermiddag satte gravemaskiner igang med rivearbeidet av Bispelokket. 


Trafikkmaskinen som har tronet i Bjørvika i Oslo de siste 45 årene er nå i ferd med å bli historie.
– Nå er deler av den ene rampen borte. Det er godt synlig at maskinene har startet å hakke og rive Bispelokket nå, sier kommunikasjonsrådgiver i Statens Vegvesen Rikke H. Brouer.
Statsministren var også tilstede da rivingen startet fredag ettermiddag, og fikk med seg et minne fra rivingen.
– Vi plukket opp knuste biter og delte dem ut til alle, så statsministeren fikk med seg en liten bit av Bispelokket, forteller Brouer.

En milepæl i veiprosjektet i Bjørvika Statens Vegvesene beskriver rivingen av Oslos største trafikkmaskin som en milepæl i veiprosjektet i Bjørvika.
Bispelokket ble stengt for trafikk i forrige uke, og skal nå gi plass til et mer moderne veinett i området. Før Bjørvikatunnelen ble ferdig i fjor passerte 120 000 bilister i døgnet E18 og E6 gjennom Bispelokket på tre plan.
Nå skal 11 000 kubikkmeter med betong rives ned bit for bit.
– Frem til påske så river vi tre av rampene, rundt to tredjedeler av rundkjøringen og halvparten av den delen av Nylandsbrua som skal bort, forklarer prosjektleder i Statens Vegvesen Svein Røed til NRK.
Etter påske neste år skal Nylandsbrua bygges oppgien, før siste del av Bispelokket rives neste høst.
Se gravemaskinene gå løs på rivejobben av Bispelokket i Bjørvika! Foto: Mats Sparby/NRK.

– Vil bråke

Rivingen vil medføre en god del støy i området. Særlig vil den første delen av riving lage mye lyd.
– Vi skal bruke en gravemaskin med en pigghammer på, og det er klart at det lager en del støy, sier Røed.

45 år blir historie

Desember 1967 ble krysset åpnet med musikkorps og snorklipping. En stolt mann den gang, var Kjell Backer, Han var prosjektleder for det nye krysset.
– Tiden var preget av gjenoppbygging etter krigen, og behovet var stort for utbygging av næringsliv, nye boliger og infrastruktur, sier Kjell Backer, prosjektleder for krysset den gangen.
Hovedveiene var Drammensveien, Mosseveien og Trondheimsveien og Backer forteller at krysset løste en av de største trafikkutfordringene i hovedstaden den gangen.
Saken fortsetter under bildet
Bispelokket (Foto: Widerøes Flyveselskap/Oslobilder)Desember 1967 åpnet Bispelokket med musikkorps og snorklipping.
Foto: Widerøes Flyveselskap/Oslobilder
Geir Sorte (Foto: Statens Vegvesen)Geir Sorte, sjefingeniør i Statens Vegvesen.
Foto: Statens Vegvesen

Store endringer i kjøremønster

– Å opprettholde trafikkflyten mens rivingen pågår er svært komplisert, og innebærer store endringer i kjøremønsteret forteller Geir Sorte, sjefingeniør i Statens vegvesen.
Det nye kjøremønsteret innebærer blant annet at Bispelokket stenges, og at Nylandsveien snevres inn til ett kjørefelt i begge retninger.
En ny rundkjøring i den gamle E18-traseen mellom Oslo S og Operaen tas i bruk.
Ifølge Vegvesent vil havneveien i en lengre periode fremover fungere som ny, lokal hovedvei i Bjørvika.
Fremtidens kjøremønster i Bjørvika (Foto: Statens vegvesen)
Slik blir fremtidens kjøremønster i Bjørvika. Foto: Statens vegvesen




Veibeskrivelse:

Se kart her

Kjøremønster i Bjørvika fra 31. oktober 2011.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg