lørdag 27. september 2014

Bli magasinjournalist / Vivian Songe (Velkomst-hilsen)

Her forteller Vivian Songe hvordan det var å selge inn sin første artikkel til ELLE...Året var 2001..
Dette var hennes eksamensoppgave fra journalistskolen...

Velkommen! Og slik solgte jeg min første artikkel til ELLE
Vivian Songe



Vivian Songe - Bli magasinjournalist

Vivian Songe vivian@blimagasinjournalist.no via mail83.atl111.rsgsv.net

6. sep.

til meg
Hei Roy Werner,

Hurra, så gøy at du er med! Jeg gleder meg virkelig til å dele alle mine hemmeligheter om å skrive og selge magasinartikler med deg. Hvorfor?

Fordi livet som frilansjournalist er så mye mer oppnåelig enn du tror! Når du bare vet hvordan redaksjonene fungerer og hva slags artikler de tenner på, er du langt på vei.

Og det er så gøy og inspirerende å jobbe med de temaene man brenner for. Å skrive og skape noe - og få betalt for det på toppen av det hele.

Jeg solgte min første artikkel til ELLE i 2001. Det var eksamensoppgaven min fra journalisthøyskolen, om speilets makt.

Jeg husker det krystallklart: Redaktør Signy ringte meg mens jeg var på vei inn til forelesning på Blindern. Stilen min var alt annet enn ELLE-aktig, det kan jeg love deg.

- Hei, det er Signy fra ELLE, sa hun, og jeg mistet nesten tekoppen i gulvet.

- Ja hei, sa jeg og prøvde å smile så bredt jeg kunne, mens hjertet gikk over i salsatakt (jeg hadde hørt at det var lurt å smile i telefonen).

- Jeg vil gjerne kjøpe den saken du sendte meg på mail hvis den ikke allerede er solgt til noen andre?

Pause ... pause ... si noe da!

- Kremt! Nei, den er ikke solgt, sa jeg og prøvde å høres ut som om jeg ikke brått var i en finsk, gloheit badstu. Som om jeg solgte artikler til ELLE all the time.

- Så fint, sa hun. - Er 4500 kroner en ok pris?

HVA? Jeg husker ikke mer av samtalen.(Jeg kunne helt sikkert ha forhandlet prisen opp, men jeg visste jo ingenting om bransjen på det tidspunktet.)

Jeg husker bare at Blindern ikke lenger var en grå, nøytral steinblokk med regntunge, høstribbede trær utenfor.

Bygningen boblet av energiske neonfarger, og menneskene rundt meg var plutselig sangere og dansere i en musikal som het noe slikt som "JA, det er mulig å leve av å skrive! Historien om Vivian Songe som tjente flere tusen kroner på eksamensartikkelen sin".

Her kan du se artikkelen jeg solgte til ELLE: Speilets makt (pdf)

Siden den gang har jeg solgt hundrevis av artikler til nærmere 30 ulike magasiner og aviser - og tjent flere millioner kroner på det. Jeg har i tillegg jobbet som redaksjonssjef, redaktør, tekstkonsulent, mediekonsulent og medforfattet to bøker.

Hallo, jeg kommer fra Risør - en bitteliten trehusby på Sørlandet der det nærmeste du kom et magasin var Båtmagasinet (ikke et vondt ord om det). Der det fantes sånn cirka tre journalister i byen som hadde jobbet i samme lokalblekka et helt liv.

Jeg trodde ikke det var mulig! Virkelig ikke. Den som fikk meg til å forstå at det VAR mulig, var Lene, en venninne av meg på journalisthøyskolen.
Vi sto i skolegården i en pause da Lene nevnte at hun solgte frilansartikler på si. Hold on a minute! Frilansartikler på si? Hun tjente altså penger på å skrive artikler for ulike magasiner og aviser, UTEN Å VÆRE ANSATT I NOEN AV DEM.

For meg betydde det tre viktige ord: Frihet, kreativitet og inspirasjon. Så: HALLELUJA. Det runget på innsiden som om det ble sunget av Kurt Nilsen og Pavarotti samtidig.

Hvis du er som meg, sperrer øynene opp og tenker: Hva? Mener du at det er mulig å leve av dette?

Vel, la meg være musikalartisten som synger og danser foran deg og flasher dusker i neonfarger foran øynene dine: JAAA! Jaaa, det er mulig. Dans etter meg, så skal jeg lære deg alle trinnene. Jeg gleder meg!

I neste mail skal jeg avsløre hemmelighet nummer 1: Hva skal til for at DU blir en magasinjournalist?

Den kommer innen i dag! Deretter følger de andre tipsene med 2 dagers mellomrom.

Gode vibber, Vivian

Ps. Hold deg oppdatert og få mine ukentlige inspirasjonstips ved å LIKE min Facebook-side :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg